Kinderergotherapie

Kinderergotherapie

Schrijven

Schrijven bestaat uit meerdere onderdelen. Zo zijn er de schrijfvoorwaarden, de pengreep en het schrijven van letters zelf. Daarnaast zijn er nog factoren die een rol kunnen spelen zoals het tempo van het schrijven .

Groep 1/2

Schrijfvoorwaarden zijn de vaardigheden op papier die een kleuter ontwikkeld moet hebben om tot schrijven te kunnen komen. 

Denk hierbij aan kleuren binnen de lijntjes, weten wat de richting is die je aanhoudt, een instructie kunnen opvolgen en overzicht over het blad kunnen houden. Daarnaast het kunnen maken van mooie rechte, schuine en ronde lijnen. 

Pengreep gaat over hoe het potlood of de pen wordt vastgehouden. Hiervoor zijn veel verschillende manieren. De meest wenselijke is de dynamische driepuntsgreep, waarbij het potlood of de pen tussen duim en wijsvinger wordt gehouden en rust op de middelvinger. Tijdens het kleuren/tekenen of schrijven wordt er veelal gebruik gemaakt van beweging uit de vingers met voldoende mate van druk op het potlood. Het kan zijn dat kinderen die bijv. hypermobiel in hun vingers zijn veel kracht zetten en alsnog overkomen alsof ze bijna geen druk zetten. Of kinderen die gewend zijn om heel hard te drukken waardoor de beweging ingezet blijft worden vanuit de armen en schouders. Dit kan allebei heel vermoeiend zijn en het plezier in tekenen en schrijven aanzienlijk verminderen.  

Buiten de dynamische driepuntsgreep zijn er nog meer grepen waarmee goed geschreven kan worden. Dit zijn de laterale driepuntsgreep, de vierpuntsgreep, de laterale vierpuntsgreep en de 'à la ronde' greep.

Als er op school wordt gesignaleerd dat een leerling van groep 2 deze vaardigheden niet of in mindere mate ontwikkelt dan is een verwijzing naar een ergotherapeut wenselijk. 


Groep 3 +
Schrijven van letters gaat over de vorm en richting waarmee een letter gevormd wordt. Ook is de grootte van de letter een onderdeel van de uitvoering. 

Tempo van het schrijven kan heel wisselend zijn. Het is de verwachting in hogere klassen dat er een bepaalde hoeveelheid letters op een nette manier wordt geproduceerd in de klas. Soms heeft de concentratie ook invloed op het schrijftempo.      

Valt uw kind op één van deze onderdelen uit, dan kan dat voor zijn of haar schoolprestaties nadelig zijn. Schrijven is namelijk vakoverstijgend en overal nodig. Dit betekent dat het kind tijdens alle vakken moeite met het uitvoeren ervaart. Dat is heel vervelend en kan ook invloed hebben op het zelfvertrouwen van het kind. Daarom is het belangrijk om het kind steun te geven bij het schrijven als hij op één van deze onderdelen uitvalt.

Heeft u vragen over dit onderwerp of wil u uw kind aanmelden voor steun bij het schrijven neem dan gerust contact met mij op via info@krabbelop.nl en via het contact formulier.  

E-mailen
Bellen